Przejdź do głównej zawartości

Zaproszenie na konferencję

“Pokolenie w sobie czy pokolenie dla siebie?”

Termin realizacji: 27 września 2018

Dodatkowe informacje: W celu podniesienia rangi wydarzenia, chcielibyśmy równocześnie poinformować Uczestników o możliwości opublikowania swoich referatów w formie artykułu naukowego w publikacji pokonferencyjnej.

Opis konceptu:

Pokolenie jako kategoria socjologiczna w późnej nowoczesności zdaje się tracić swą wartość eksplanacyjną, stąd jego marginalizacja w naukach społecznych. Jednocześnie obecność dyskursu pokoleniowego w przestrzeni publicznej jest wręcz przytłaczająca. Dynamika ponowoczesnego świata zmusza do nadprodukcji formuł porządkujących rzeczywistość społeczną w wymiarze czy to polityczno-religijnym (“pokolenie JP2”) czy ekonomicznym (“milenialsi”, kolejne pokolenia: “X”, “Y”, “Z”). Zwraca również uwagę fakt, że w społecznościach indywidualistów nadal istotna okazuje się potrzeba samookreślenia w ramach kategorii zbiorowych (“pokolenie dzieci sieci”).

Chcemy sobie postawić pytanie o możliwość rewitalizacji pojęcia pokolenia w naukach społecznych. Jesteśmy ciekawi czy klasyczne koncepty (Mannheim, Garewicz) mają nadal zastosowanie w badaniu rzeczywistości pokoleniowej czy raczej trzeba w ich miejsce wypracować nowe teorie.

Zapraszamy więc wszystkich pracowników naukowych, doktorantów, studentów, którzy chcieliby włączyć się w tę dyskusję w ramach naszej konferencji. Do udziału zachęcamy przedstawicieli szeroko pojętych nauk społecznych (antropologii, kulturoznawstwa, politologii, socjologii, etc.).  Jesteśmy otwarci zarówno na próby teoretycznego opracowania problemu jak i analizy konkretnych zjawisk społeczno-kulturowych, które pozwolą lepiej zrozumieć temat.

 Zagadnienia, które szczególnie nas interesują, to:

  • teoretyczne aspekty pojęcia pokolenia w późnej nowoczesności;
  • rozwiązania metodologiczne w badaniu pokoleń;
  • relacje między tożsamością jednostki a tożsamością zbiorową organizowaną w ramach kategorii pokolenia;
  • perspektywiczne spojrzenie na pokolenia – zderzenie ich opisu ze świadomością reprezentantów;
  • refleksja nad tym na ile kategorie takiej jak „Baby Boomers”, „Peter Pan Generation”, „pokolenie Ikea”, itd. są etykietami pozbawionymi treści, a na ile trafiają w  sens autentycznych procesów społecznych;
  • manifestacje pokoleniowej świadomości w mediach i literaturze.


Powyższe obszary tematyczne nie wyczerpują problematyki konferencji – zachęcamy do twórczego przekraczania wyznaczonych tu granic. Pragniemy jednak by ostatecznym celem prezentowanych referatów był wkład w opis społeczeństwa polskiego u progu XXI wieku.

Obszary/panele, którymi chcemy się zająć:

Podejście metodologiczne/definicyjne
Jak rozumieć pokolenie? Jak rozumiano to pojęcie kiedyś, jak robi się to obecnie? Jakich metod można do tego używać?

Nowe pokolenia – kategoria, etykieta, hasło?
W jaki sposób pokolenia są definiowane w kulturze? Czy używanie takich określeń jak „pokolenie X”, „pokolenie Ikea” jest wartościujące?

Kontynuacja czy konflikt?
Jakie są relacje pokoleń starszych i młodszych? Co młodzi przejmują od swoich rodziców, a czemu się sprzeciwiają? Jak inne pokolenia wchodzą w konflikt ze sobą?

Pokolenie w sobie czy pokolenie dla siebie?
W jaki sposób przedstawiciele pokoleń sami siebie definiują? Jak rozumieją swoje pokolenie?


Wykłady, wystąpienia, wprowadzenia:
- prof. Wojciech Pawlik - przywitanie;


- prof. Barbara Fatyga - wykład inauguracyjny

Komentarze